Reflectie VVD Hattem op informatieproces

Wie op de verkiezingsavond had voorspeld dat ChristenUnie, PvdA/GroenLinks en D66 een coalitie zouden gaan vormen in Hattem, was waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch is dat de uitkomst na twee rommelige informatierondes. In het duidingsdebat van maandag 23 mei liet VVD-raadslid Erik Kleinpenning weten hoe zijn partij het informatieproces heeft ervaren.

“De VVD heeft zich in alle gesprekken met de informateurs constructief opgesteld. We hebben aangegeven met alle partijen in alle mogelijke combinaties te willen praten over een eventuele deelname aan een coalitie mocht er een beroep op ons worden gedaan. Wel hechten we er aan om aan te geven dat de VVD altijd heeft verteld alleen in het bijzijn van of met kennis van de informateur met andere partijen in gesprek te willen gaan omdat wij het proces niet wilden verstoren.”

Tijdens het debat kreeg de VVD dan ook complimenten van het CDA over de constructieve en transparante houding van de partij. CDA en HattemCentraal vroegen zich zelfs af waarom de VVD geen rol had gekregen in de coalitie. Kleinpenning noemde deze steun “hartverwarmend”, maar vroeg zich wel af hoe het dan kon dat de VVD als enige partij in geen enkel advies is voorgekomen. “Blijkbaar zijn we niet genoemd in de gesprekken met de informateur”, aldus fractievoorzitter Kleinpenning. “Dus laten we het liberale geluid de komende vier jaar horen vanuit de oppositie.”

De VVD stelde net als HattemCentraal en CDA kritische vragen aan oud-burgemeester Toon van Asseldonk. Waarom is er niet gede-escaleerd en is de opdracht direct teruggegeven toen de informateur een gebrek aan vertrouwen voelde? Het eindverslag had ook best wat zorgvuldiger gemogen. De opmerking dat er nog even snel wat was opgeschreven want hij “was er wel klaar mee” verdiende net als het hele proces niet de schoonheidsprijs.

Aan het eind van het debat bleek dat ChristenUnie, PvdA/GroenLinks en D66 in het eindverslag van de informateur genoeg reden zagen om samen te gaan formeren. Daarop restte de VVD niks anders dan deze partijen succes te wensen met de onderhandelingen. Hattem moet immers wel bestuurd worden en het wordt tijd voor de inhoud. De VVD is van plan hier vanuit de oppositie een constructieve bijdrage aan te leveren.