Een bloeiende lokale economie

ondernemers – toerisme en recreatie

Ondernemers

Ondernemers vestigen zich graag in Hattem. Wethouders hebben een actieve, verbindende en coördinerende houding als het om de belangen gaat van de Hattemse ondernemers. Het midden en klein bedrijf is de banenmotor voor onze gemeente. Er is een helder detailhandel beleid, zodat ondernemers weten welke keuzes ze kunnen maken.

Daarom stelt de VVD voor:
Binnen de wettelijke regelingen vrije opening en sluitingstijden, als een ondernemer daar behoefte aan heeft.
De gemeente heeft een makkelijk toegankelijk aanspreekpunt en brengt partijen bij elkaar.
Er is een zo gezond mogelijk ondernemersklimaat met zo min mogelijk regels en zoveel mogelijk medewerking van de gemeente.
Gelet op het verwachte aantal nog te bouwen woningen in Hattem is er ruimte voor initiatieven voor een extra supermarkt.

Binnenstad:
Er is behoefte aan een duidelijk en toegankelijk parkeerplan voor bezoekers van de binnenstad.
Leegstand kan door de markt worden opgelost. De gemeente zal daarbij wel faciliterend optreden. Belangrijk factoren daarbij zijn onder andere de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden.

Bedrijventerrein H2O:
De gemeente gaat samen met ondernemers onderzoeken hoe bedrijven kunnen worden gestimuleerd om zich vanuit Hattemse wijken naar bedrijventerrein H2O te verplaatsen. Enerzijds liggen daar juist kansen voor deze bedrijven om zich verder te ontwikkelen, anderzijds kan de zo vrijkomende ruimte binnen Hattem worden getransformeerd naar de zo gewenste nieuwe woningen.

Toerisme en recreatie

Vrijwel alle Hattemers genieten van de vogels in de tuin, van de koeien in de wei en van de ons omringende natuurgebieden. Tegelijkertijd willen ze woonruimte hebben, geld verdienen en niet in de file staan. Ondanks deze tegenstellingen zijn groen en economie geen tegenstanders van elkaar, maar kunnen ze goed hand in hand gaan en elkaar juist versterken. Zowel qua natuurbeleving als voor culturele activiteiten liggen er veel kansen voor bedrijven in en om onze karakteristieke binnenstad.

Hattem is een gastvrije Hanzestad met veel verschillende evenementen en activiteiten gedurende het hele jaar. Als lid van het Hanzeverbond is er zowel verbinding met Regio Zwolle als met Noord Veluwe. De deur staat open voor initiatieven die hieraan een bijdrage leveren. De gemeente speelt een coördinerende rol in het bij elkaar brengen van partijen.

Door de komst van het Van der Valk hotel zullen er in Hattem veel meer overnachtingen worden geboekt en dus kan de toeristenbelasting per toerist per dag omlaag, terwijl de totale opbrengst voor de gemeente gelijk blijft of stijgt. Daarnaast kan een gedifferentieerd tarief voor verschillende soorten overnachtingen voor zowel ondernemers als toeristen aantrekkelijk zijn. Zowel verlaging als differentiatie van toeristenbelasting maakt Hattem aantrekkelijker voor bezoekers en dragen zo meer bij aan inkomsten voor de Hattemse ondernemers en musea.

Daarom stelt de VVD voor:
De regels met betrekking tot evenementen en activiteiten kunnen we veel eenvoudiger maken.
Horeca en een strandje aan het water nabij de haven zijn voor zowel bezoekers als inwoners een aanwinst.
In overleg met de musea wordt gezocht naar een mogelijkheid om de Hattemse inwoners ook meer te betrekken bij de musea. We denken daarbij bijvoorbeeld aan een open dag waarop inwoners een keer per jaar voor klein bedrag het museum kunnen bezoeken en de jeugd onder de 18 gratis toegang heeft.
  De gemeente activeert en faciliteert samenwerking tussen Visit Hattem, Visit Veluwe en de Hattemse bedrijfsnetwerken, musea, verenigingen, en Hanzeverbond.
Fatsoenlijke openbare toiletten, bijvoorbeeld in de parkeergarage.