Veilige stad

veilig wonen – veilig verkeer

Veilig wonen

In Hattem is het veilig wonen. Je blijft met je handen van andermans spullen af en geweld is uit den boze. Samen met onze inwoners voorkomen we de kleine criminaliteit.

Met de te verwachten groei van het aantal woningen en inwoners in Hattem en de toename van de kans op extreem weer is het belangrijk dat er genoeg brandweer en politie aanwezig is. Hattem heeft een groot en betrokken corps van vrijwillige brandweerlieden en dat moeten we koesteren. Wij maken ons zorgen om de voorgenomen bezuiniging op een tankautospuit in Hattem. De VVD zal zich sterk maken voor het behoud van deze tankautospuit.

Daarom stelt de VVD voor:
Er komt een laagdrempelig wekelijks inloopspreekuur met Buitengewone Opsporingsambtenaren (Boa’s) waar burgers onveilige zaken kunnen melden. Zo vergroot je ook de zichtbaarheid.
De wijkagent is dichter in de buurt. Bijvoorbeeld door een steeds wisselende flexibele pop-up politiepost te plaatsen in een leegstaand pand in de Binnenstad.
Particuliere beveiligingsbedrijven werken, waar mogelijk, meer samen met de politie.
In overleg met woningbouwcorporaties komen er duidelijke afspraken over de aanpak van woonoverlast.

Veilig verkeer

We verplaatsen ons allemaal voortdurend in Hattem. Om familie en vrienden op te zoeken, om naar ons werk te gaan en om boodschappen te doen. Wij zien het als één van de kerntaken van de gemeente om een goede en veilige bereikbaarheid te waarborgen. Daarbij bundelen we de krachten binnen de regio Zwolle en de Noord-Veluwe. Wegen en fietspaden stoppen immers niet bij de gemeentegrens.

In Hattem wordt fietsen gestimuleerd. Hattem wordt dan ook geoptimaliseerd als veilige fietsstad zodat niet alleen recreanten maar ook scholieren en werkende Hattemers, veilig en vlot op hun bestemming kunnen komen.

Aan de verkeersveiligheid van wijken en straten wordt door betrokkenen en politiediensten samengewerkt. Denk bijvoorbeeld aan overzichtelijke kruispunten en rotondes, veilige oversteekplaatsen en goede straatverlichting, vooral in de buurt van scholen en sportverenigingen.

Daarom stelt de VVD voor:
Gevaarlijke kruisingen, rotondes en oversteekplaatsen worden aangepakt. Als voorbeeld denken wij aan de onoverzichtelijke rotonde bij De Marke en aan de oversteekplaats van de Apeldoornseweg ter hoogte van de sportvelden.
Verbreding van doorgaande fietsroutes waar nodig, bijvoorbeeld langs de Apeldoornseweg.
Wij constateren dat de recente aanpassingen in de verkeerssituaties in Hattem hebben geleid tot een lappendeken van diverse voorrangssituaties en snelheidsregels. De verkeersregels moeten duidelijk en consequent zijn in heel Hattem.
  De snelheid van het verkeer in Hattem verdient aparte aandacht. Straten waarin vaak te hard wordt gereden, worden anders ingericht en de handhaving wordt aangescherpt.
Vrachtverkeer wordt zoveel mogelijk om (smalle) woonstraten heen geleid.