Een gemeente die klaar staat voor zijn inwoners

bestuur – financieel sterk

Bestuur

Hattem verdient een daadkrachtig bestuur dat kansen benut. De gemeente communiceert helder, duidelijk en op tijd met haar inwoners. Er is beperkte en duidelijk regelgeving. De gemeente is dienstbaar en modern. Er is gepaste aandacht en zorg voor iedereen: jong, oud, arm en rijk.

De gemeente moet een kritische en actieve rol hebben bij bestaande samenwerkingsverbanden tussen gemeentes om zo meer invloed op regionaal beleid te bewerkstelligen. Bestuurlijk zoeken we eerder aansluiting bij de Regio Zwolle dan bij de Noord-Veluwe.

Hattem staat open voor initiatieven van inwoners en ondernemers. De gemeente stimuleert inwoners en bedrijven om actief mee te denken en neemt hun ideeën serieus. Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, wonen, opvoeding, onderwijs, toerisme, sport en zorg. Zo zal de ‘nieuwe’ omgevingsvisie (regels voor de fysieke leefomgeving) in samenspraak met de inwoners van Hattem actief tot uitvoering worden gebracht met als doel meer draagvlak creëren.

Bestuur, ondernemer en burger moeten weerbaar gemaakt worden tegen ondermijnende criminaliteit. Dit kan worden bereikt met voorlichting en training. Computers en ICT zijn up-to-date, persoonsinformatie is optimaal beveiligd en privacy, ook van ambtenaren, gewaarborgd.

Daarom stelt de VVD voor:
Geen nieuwe regels als ze niet te handhaven of uitvoerbaar zijn.
Burgers en bedrijven kunnen melding maken van, in hun ogen, onnodige regels.
De gemeente rapporteert altijd wat er met de ingebrachte ideeën van inwoners en bedrijven is gedaan.
Vereenvoudiging van het vergunningstelsel. Waar mogelijk wordt het vergunningstelstel vervangen door meldingsplicht (denk hierbij aan kap- en evenementenvergunningen).
Ambtenaren krijgen trainingen aangeboden waarbij nadrukkelijk aandacht is voor de menselijke maat in het contact met onze inwoners.
Dienstverlening van de gemeente houdt niet op buiten kantoortijden en kan zelfs thuis plaatsvinden, denk bijvoorbeeld aan het uitleveren van paspoorten. Eenvoudige handelingen zouden zonder afspraak moeten kunnen.
De gemeente handelt snel op meldingen van defecten in de openbare ruimte en geeft terugkoppeling als het is opgelost. Meldingen en feedback kunnen bijvoorbeeld gedaan worden via een app.

Financieel sterk

Hattem heeft een sluitende (meerjaren) begroting. We willen niet meer uitgeven dan dat er binnenkomt. De gemeenteschuld moet worden teruggedrongen. Structurele uitgaven dekken wij met structurele middelen. Inkomstenmeevallers mogen niet gebruikt worden voor structurele extra uitgaven. Gemeentelijke belastingen (zoals de OZB) worden niet klakkeloos verhoogd. Nieuwe projecten worden alleen gestart als het exploitatierisico helder en aanvaardbaar is.

De gemeente beperkt zich in Hattem zoveel mogelijk tot het uitvoeren van haar verplichte taken. Dit leidt tot een kleinere, goedkopere organisatie. Expertise en uitvoering koopt Hattem in bij grotere gemeentes zoals Apeldoorn en Zwolle. Lage lasten, minder regels en minder bureaucratie staan voorop.

Daarom stelt de VVD voor:
Lokale lasten zo laag mogelijk houden door het maken van daadkrachtige keuzes.
Bij elk raadsvoorstel hoort een financiële paragraaf met kosten/baten en exploitatierisico.
In het subsidiebeleid moet worden geborgd dat alle aanvragers, verenigingen en instellingen gelijkwaardig worden behandeld en beoordeeld.
De gemeente opdrachten zoveel mogelijk aan lokale ondernemers gunt binnen de mogelijkheden van de wet.